Werknemers Social-Profit rechtstreeks getroffen door het ontwerp van interprofessioneel akkoord (IPA)
Sociale basisverworvenheden ernstig bedreigd!
Gewoonlijk hadden de interprofessionele akkoorden die om de 2 jaar worden gesloten weinig invloed op de onderhandeling van de sociale akkoorden in de Social-Profitsectoren. De mogelijke sociale vooruitgang voorzien in de IPA’s, onder meer inzake loonsverhogingen, was immers veel groter dan deze die in de sociale meerjarenakkoorden van de Social Profit werd geconcretiseerd.
De tendens van het ontwerp-IPA voor de jaren 2011 en 2012 gaat radicaal in de omgekeerde richting. Er zijn maar weinig voordelen en daarentegen heel wat negatieve gevolgen.
In de Social-Profitsectoren gelden de verkregen sociale voordelen al lange tijd zowel voor arbeiders als voor bedienden.
* De afschaffing van de carensdag die in het IPA wordt voorgesteld is al sinds vele jaren een feit in de SP
* De nagestreefde harmonisering van de statuten van arbeiders en bedienden is ook reeds bevestigd en heeft al vaste vorm in heel wat Social-Profitsectoren
* Toekenning van het gewaarborgd maandloon bij ziekte
* Algemene invoering van het bediendestatuut voor alle verzorgende functies
* Toekenning van de voordelen van het bediendestatuut aan de arbeiders, meer bepaald inzake opzeggings-termijn, na 5 jaar anciënniteit in de federale sectoren van de gezondheidszorg
* Voluntaristische overgang van het arbeiders- naar het bediendestatuut voor bepaalde functies, rekening houdend met de evolutie van de beroepen, zoals bijvoorbeeld de gezinshulpen, PC 319.01
Terwijl de Social-Profitlonen achterophinken, blokkeert het ontwerp-IPA elk perspectief op inhaalbewegingen en vooruitgang op 0,3 % .
Erger nog, het IPA stelt de verworven-heden ter discussie, niet enkel voor de bedienden, maar ook voor de zeer talrijke arbeiders die hierover in de Social Profit al beschikken. En daar waar deze verworvenheden nog niet bestaan, is de in het IPA voorgestelde vooruitgang verwaarloosbaar voor de arbeiders en nadelig voor de bedienden:
* Veralgemening van tijdelijke werkloosheid voor bedienden
* Op termijn een belangrijke inkorting van de opzeggingstermijnen voor een groot deel van de bedienden
* Het wordt voor werkgevers makkelijker om te ontslaan : de kost van een deel van deze opzeggingstermijnen zou enerzijds in nettoloon worden toegekend (geen sociale bijdragen) en anderzijds ten laste zijn van de RVA, en dus van de sociale zekerheid.
Het is dus de gemeenschap die een deel van de maatregelen van het IPA zal betalen en meer bepaald de sociale zekerheid, die haar inkomsten zal zien teruglopen en haar lasten zal zien toenemen. Het is de sociale zekerheid die de activiteiten van de Social Profit voor het grootste deel financiert.
JA aan de opwaartse harmonisering van de statuten
NEEN aan de afbouw van het statuut en van de verworvenheden voor de bedienden
JA aan een sterke en solidaire sociale zekerheid, de belangrijkste financieringsbron van de Social Profit
NEEN, de gemeenschap en de sociale zekerheid mogen niet de kosten dragen van de afbouw van de sociale verworvenheden
NEEN aan het ontwerp-IPA
JA aan kwaliteitsvolle sociale akkoorden in de Social Profit die alle beroepscategorieën ten goede komen.