In de sector laat de lente al jaren op zich wachten!
Al maandenlang – tot vele jaren toe – werd geen enkele voelbare sociale vooruitgang meer geboekt in de federale gezondheidssectoren. Op enkele uitzonderingen na houdt het merendeel van de werkgeversfederaties in het Paritair Comité van de gezondheidsinstellingen en -diensten het bij een categoriek ‘NJET’. Net als het verwoeste bos op de foto lijken de werkgeversfederaties zodoende op kale boomstronken, vastgeroest in hun immobilisme. Door dit totale gebrek aan sociale dynamiek vervalt het sociaal overleg niet alleen in grote onverschilligheid maar blijven vooral de sectoren van de gezondheidszorg verstoken van de aantrekkelijke voorwaarden waaraan ze zo hard nood hebben..
Nochtans is voor een aantal maatregelen wél financiering voorzien. Andere kosten niets of dienen louter organisatorisch te worden geregeld:
1. Loonharmonisering van de zorgkundigen op schaal 1/35
2. Twee opeenvolgende weken jaarlijkse vakantie (met 3 weekends)
3. Verlenging van de CAO brugpensioen op 58 jaar tot eind 2014
4. Mogelijkheden tot tijdskrediet conform CAO 103:
...................- 1/5de tijdskrediet vanaf 50 jaar/28 jaar anciënniteit
...................- Recht op 36 maanden halftijds tijdskrediet met motief
5. Opleidingsmogelijkheden, individueel recht
6. Eerlijkere barema-inschaling van nieuwe of niet-ingeschaalde beroepen (rusthuisanimator, opvoeder, diverse technische en administratieve functies, …)
De werkgeversfederaties dragen de volledige verantwoordelijkheid voor die situatie. Om een CAO te kunnen sluiten en die op sectoraal vlak algemeen verbindend te verklaren, is er een unaniem akkoord nodig. Nu eens hebben de enen geen mandaat, dan weer zijn het de anderen, maar steeds met hetzelfde gevolg: onmogelijk om tot enig akkoord te komen. We weten nochtans dat heel wat werkgevers op het terrein niet de mening van de werkgeversfederaties delen, gunstiger regelingen toepassen en bedrijfs-CAO’s hebben gesloten wanneer dat juridisch mogelijk was.
Het is hoog tijd dat de werkgeversfederaties stoppen met die systematische ‘NJET’. Het is niet alleen de regering die verantwoordelijk is voor de aantrekkelijkheid van de sector van de gezondheidszorg. Aangezien chaos en grote conflicten dreigen te ontstaan, moeten de werkgeversfederaties heel dringend hun verantwoordelijkheidszin terugvinden en de werknemers een positief signaal geven. Dat kan door de CAO’s die al veel te lang op een akkoord wachten eindelijk te deblokkeren.
Persbericht BBTK 26/03/2013:
Naar aanleiding van het onderhoud bij de Eerste Minister vandaag (26/03) heeft de BBTK de verbintenissen gekregen dat ook de Social-Profitsectoren lastenverlagingen zouden kunnen genieten vanaf 2015. Ondanks de uitsluiting van fase 1, zal de Social Profit dus, zoals de andere sectoren, kunnen genieten van de 2de en 3de fase van die maatregel, die van 2015 tot 2018 loopt. Het kabinet van de Eerste Minister heeft zich er eveneens toe verbonden dat binnen de regering een vervroeging van de maatregel voor de Social Profit vanaf 2014 zal worden besproken.
Op basis van een voorstel van de Groep van 10 had de regering immers besloten om de Social Profitsector volledig uit te sluiten van de maatregel voor lastenverlaging. De enveloppe van € 370 miljoen voor 2013 is dus uitsluitend bestemd voor de profitsectoren. Deze koerswijziging is niet vreemd aan de mobilisatie van de werknemers op 31 januari jl.
De BBTK heeft eveneens in herinnering gebracht dat de enveloppe bestemd voor de Sociale Maribel niet geïndexeerd werd, hoewel de loonkost stijgt. Zonder nieuw initiatief of aanpassing van dit mechanisme, komt de tewerkstelling mogelijk in gevaar.
Persbericht BBTK 26/03/2013:
Lastenverlaging in de Social Profit : verbintenissen voor 2015
Naar aanleiding van het onderhoud bij de Eerste Minister vandaag (26/03) heeft de BBTK de verbintenissen gekregen dat ook de Social-Profitsectoren lastenverlagingen zouden kunnen genieten vanaf 2015. Ondanks de uitsluiting van fase 1, zal de Social Profit dus, zoals de andere sectoren, kunnen genieten van de 2de en 3de fase van die maatregel, die van 2015 tot 2018 loopt. Het kabinet van de Eerste Minister heeft zich er eveneens toe verbonden dat binnen de regering een vervroeging van de maatregel voor de Social Profit vanaf 2014 zal worden besproken.
Op basis van een voorstel van de Groep van 10 had de regering immers besloten om de Social Profitsector volledig uit te sluiten van de maatregel voor lastenverlaging. De enveloppe van € 370 miljoen voor 2013 is dus uitsluitend bestemd voor de profitsectoren. Deze koerswijziging is niet vreemd aan de mobilisatie van de werknemers op 31 januari jl.
De BBTK heeft eveneens in herinnering gebracht dat de enveloppe bestemd voor de Sociale Maribel niet geïndexeerd werd, hoewel de loonkost stijgt. Zonder nieuw initiatief of aanpassing van dit mechanisme, komt de tewerkstelling mogelijk in gevaar.