dinsdag 17 november 2020

Het agressiebeleid OPNIEUW onder de loep

In de aanloop naar de sociale verkiezingen in 2016 publiceerden we met BBTK de resultaten van de (tot op vandaag) enige bevraging in het ziekenhuis over agressie. Het loont de moeite om die tekst eens te herlezen: http://bbtksintmaria.blogspot.com/2016/04/agressiebeleid-nooit-van-gehoord.html

De eerste procedure ooit betreffende agressiebeleid (de telefooncascade wie te verwittigen in geval van agressie zowel overdag als ’s nachts) kwam er op aansturen van BBTK. Je hebt het begrepen: BBTK heeft steeds oog gehad voor het agressiebeleid en dat is anno 2020 niet anders!

Lessen uit een ernstig incident deze zomer

Naar aanleiding van een ernstig agressie-incident deze zomer (inclusief inzet politie en brandweer) namen we het initiatief om een maand na het incident een debriefing te organiseren met alle betrokkenen. Dit is als we ons niet vergissen slechts de tweede uitgebreide dienstoverschrijdende debriefing betreffende een extreme agressie in de geschiedenis van het ziekenhuis. De systematische reconstructie van het incident bracht de nodige hiaten en onbekende feiten naar boven. Op basis van de debriefing werden er niet minder dan 12 actiepunten geformuleerd die gaan over infrastructuur, procedures en opleiding zowel voor de betreffende dienst waar het incident zich voordeed als ziekenhuisbreed.

Externe bewakingsdienst is niet langer tijdelijk maar definitief!

Alvast aan 1 verzuchting die o.a. uit de debriefing kwam, is al tegemoet gekomen met een antwoord van de directie. De externe security (Securitas) die in eerste instantie tijdelijk was, zal in de toekomst definitief worden. In afwachting van een openbare aanbesteding zal Securitas deze functie sowieso blijven uitoefenen.  Als vakbond zijn we in principe koele minnaars van externe firma’s maar in dit geval biedt een externe firma veel meer voordelen wat betreft de veiligheid van de collega’s dan de interne dienst die nooit echt gedraaid heeft zoals het moest. Zo nodig kan op zeer korte tijd het aantal bewakingsagenten én de uren dat ze actief zijn opgeschaald/uitgebreid  worden. Denken we maar aan bijvoorbeeld voor Spoed tijdens carnaval in niet-covid tijden.

Opleiding agressiebeheersing

Reeds enkele jaren geleden vroeg de arbeidsgeneesheer naar aanleiding van een doorlichting van de PAAZ door een delegatie van het CPBW om ELK personeelslid een doorgedreven opleiding te geven omtrent agressiebeheersing. In oktober 2020 was het dan uiteindelijk zo ver: de eerste sessie van een serie van drie ging door voor alle collega’s van de PAAZ. Spijtig genoeg is door corona de tweede sessie uitgesteld aangezien deze sessie niet zonder fysiek contact kan doorgaan. Het zou geen slechte zaak zijn om een gelijkaardige doorgedreven opleiding te laten volgen door collega’s van andere diensten die dagdagelijks met agressie te maken hebben zoals de collega’s van Spoed. Voor de andere diensten kan gezocht worden naar een aangepaste formule.

De zoveelste “werk”groep?

In het licht van de volgende accreditatie werd er een nieuwe werkgroep rond agressie opgericht. Deze heeft echter nog niet veel gerealiseerd wegens  …  corona. We weten maar al te goed dat accreditatie vooral gefocust is op een juridische paraplu en procedures op infoland – die doorgaans door niemand gelezen worden. De ‘levende praktijk’ wordt amper gecontroleerd. De beleidslijn waar de werkgroep aan bezig was, zal sowieso moeten aangepast worden door de lessen uit de debriefing van het zwaar incident deze zomer. Reële voorbeelden uit de praktijk leren ons veel meer dan theoretische beschouwingen in het luchtledige …

To VMS or not to VMS?

De enige manier om het stijgend aantal agressie-incidenten in het ziekenhuis te objectiveren is door het incident in eerste instantie te melden via VMS. Er wordt veel moeite gedaan om de VMS-agressiemeldingen op te volgen maar spijtig genoeg moeten we vaststellen dat er zo nu en dan eens eentje door de mazen van het net glipt (zoals bijvoorbeeld tijdens schoolverlofperiodes)

BBTK wenst een dynamisch agressiebeleid dat zowel actief gekend is bij zoveel mogelijk collega’s als continu kan bijgestuurd worden indien nodig. Het organiseren van een debriefing bij zeer ernstige incidenten zou ook een automatisme moeten zijn. Uiteraard weten we allemaal dat genoeg personeel op de vloer al heel wat agressie kan vermijden … maar daar zal misschien de uitwerking van het sociaal akkoord van de 1 miljard [dat pas vorige week ondertekend werd] op termijn een gedeeltelijk antwoord kunnen op geven.

Je mag BBTK steeds contacteren in geval van een ernstig agressie-incident.